Skutecznie zajęliśmy się sprawą pracodawcy, który był zmuszony zwolnić pracownika. Przedsiębiorca borykał się z trudną sytuacją finansową w firmie. Jego…
To nie brak szczepionki był decydujący. Skarga do WSA na uchwałę rady miasta.
Jako członek zespołu radców prawnych prowadziłem sprawę ze skargi administracyjnej na uchwałę Rady Miasta dotyczącą zasad rekrutacji do publicznych przedszkoli. Moją rolą było przede wszystkim udowodnienie, że skarżący nie ma interesu prawnego, który zostałby naruszony przez uchwałę Rady Miasta oraz (w konsekwencji), że do naruszenia interesu prawnego skarżącego nie doszło. Sprawa została opisana na łamach Rzeczpospolitej.
Skarga do WSA na uchwałę rady miasta – podstawa prawna
Kryteria przyjęć do publicznych placówek wychowania przedszkolnego określa ustawa Prawo Oświatowe.
art. 131 ustawy Prawo Oświatowe
4. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po zakończeniu tego etapu dane publiczne przedszkole, oddział przedszkolny w danej publicznej szkole podstawowej albo dana publiczna inna forma wychowania przedszkolnego nadal dysponuje wolnymi miejscami, na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący, z uwzględnieniem zapewnienia jak najpełniejszej realizacji potrzeb dziecka i jego rodziny, zwłaszcza potrzeb rodziny, w której rodzice albo rodzic samotnie wychowujący kandydata muszą pogodzić obowiązki zawodowe z obowiązkami rodzinnymi, oraz lokalnych potrzeb społecznych. Organ prowadzący określa dokumenty niezbędne do potwierdzenia tych kryteriów.
Na podstawie tego przepisu, Rada Miasta (na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego przeprowadzonego dla publicznych przedszkoli) uchwałą określiła kryteria dodatkowe dla przyjęcia dziecka do danej placówki, a jednym z nich było wykonanie u dziecka obowiązkowych szczepień zgodnie z Programem Szczepień Ochronnych.
Skarżący uznał, że kryterium to narusza jego prawny interes w postaci możliwości przyjęcia jego dziecka do przedszkola.
Zgodnie z art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, każda osoba, której interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem, podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego.
Procedurę skargi na uchwałę rady gminy opisałem w artykule – Zaskarżenie uchwały rady gminy: Praktyczny przewodnik dla obywatela – zachęcam do przeczytania.
Dodatkowe punkty rekrutacyjne za szczepienie – dyskryminacja?
Skarżący argumentowali, że przepis uchwały przyznający dodatkowe punkty w rekrutacji dzieciom, które poddano obowiązkowym szczepieniom zdrowotnym, uniemożliwia przyjęcie dziecka do przedszkola i w związku z tym, jest niezgodny z prawem. Z uchwały wynika bowiem, że dzieci niepoddane przez rodziców obowiązkowym szczepieniom uzyskiwały mniej punktów, niż dzieci zaszczepione, co zmniejszało ich szanse przyjęcia do wybranego przedszkola publicznego na terenie miasta.
W odpowiedzi na skargę broniłem stanowiska, że działanie organu jest zgodne z prawem, ponieważ uchwała Rady Miasta stanowi wyraz delegacji ustawowej zawartej w art. 131 ustawy Prawo Oświatowe.
Przyznanie dodatkowych punktów za wypełnienie obowiązku szczepień stanowiło wyłącznie kryterium dodatkowe, realizowane na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego. Co więcej, kryterium to było spełnione również w przypadku dzieci, które z przyczyn medycznych nie podlegają Programowi Szczepień Ochronnych.
Rolą kancelarii było także udowodnienie, że działanie Rady Miasta nie stanowi dyskryminacji, z uwagi na przepisy art. 31 ust. 10 ustawy Prawo Oświatowe.
Jeżeli liczba dzieci, którym gmina ma obowiązek zapewnić możliwość korzystania z wychowania przedszkolnego, zamieszkałych na obszarze danej gminy, zgłoszonych podczas postępowania rekrutacyjnego do publicznego przedszkola, przewyższy liczbę miejsc w tym przedszkolu – dyrektor przedszkola informuje o nieprzyjęciu dziecka wójta (burmistrza, prezydenta miasta). W tym przypadku wójt (burmistrz, prezydent miasta) jest obowiązany pisemnie, nie później niż przed rozpoczęciem postępowania uzupełniającego, wskazać rodzicom inne publiczne przedszkole, które może przyjąć dziecko.
W związku z powyższym, nie doszło do naruszenia interesu prawnego skarżącego. Uchwała Rady Miasta nie wyłączyła całkowicie prawa skarżącego do przyjęcia dziecka do przedszkola. Uchwała spowodowała jedynie, że niemożliwe było przyjęcie dziecka skarżącego do tego przedszkola, które on wybrał. W tej sytuacji Prezydent Miasta był zobowiązany wskazać skarżącemu inne przedszkole publiczne.

Rozstrzygnięcie sprawy
Sąd uznał za nieprawdziwy zarzut, że wprowadzenie w uchwale dodatkowej punktacji za obowiązkowe szczepienia uniemożliwia przyjęcie niezaszczepionych dzieci do przedszkola publicznego. Gmina ma bowiem obowiązek zapewnić miejsce w przedszkolach publicznych wszystkim (także nieszczepionym) dzieciom zamieszkałych na jej terenie, natomiast dodatkowa punktacja ma wpływ wyłącznie na szanse przyjęcia dziecka do przedszkola zgodnie z wyborem rodziców.
Sąd podzielił stanowisko, że skarżący w związku z uchwałą Rady Miasta posiadał co najwyżej interes faktyczny, a nie prawny. Uchwała Rady Miasta nie spowodowała, że prawo skarżącego do zapisania dziecka do przedszkola zostało w jakikolwiek sposób naruszone.
Sąd, zgodnie z art. 58 ustawy prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, odrzucił skargę.
art. 58 § 1 ustawy prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
Sąd odrzuca skargę:
5a) jeżeli interes prawny lub uprawnienie wnoszącego skargę na uchwałę lub akt, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 5 i 6, nie zostały naruszone stosownie do wymagań przepisu szczególnego.
Ważne jest, że w postanowieniu o odrzuceniu skargi, Sąd dokonał także rozważenia interesu rodziców, którzy nie szczepienie dzieci argumentowali subiektywną obawą o ich zdrowie, z prawnym obowiązkiem zapewnienia przez Państwo bezpieczeństwa i ochrony zdrowia obywatelom. Sąd argumentował, że to rodzic decydując się na niewypełnienie obowiązku szczepień, stawia dziecko w mniej korzystnej pozycji, w zakresie możliwości przyjęcia go do przedszkola.
Sprawa była na tyle precedensowa, że została opisana na łamach Rzeczpospolitej. Postanowienie Sądu jest prawomocne.