Do Kancelarii zgłosili się klienci, którzy otrzymali decyzję o ustaleniu odpłatności za pobyt bliskiej im osoby w Domu Pomocy Społecznej…
Zabytek na prywatnej działce – kto to utrzyma? Skarga administracyjna.
Skargę administracyjną do WSA złożył właściciel działki, przez której teren przebiega zabytkowe torowisko kolei i na którego konserwator zabytków nałożył obowiązek dbania i ponoszenia kosztów utrzymania zabytku. Skarżący domagał się zwolnienia z obowiązku utrzymania zabytku, kwestionując w ogóle fakt, że torowisko kolei jest zabytkiem.
Stare torowisko kolejowe – zabytek czy nie?
Dla rozstrzygnięcia sprawy kluczowe było jednoznaczne oznaczenie, czy w ogóle i ewentualnie które tory kolejowe przebiegające przez nieruchomość skarżącego stanowią zabytkowe torowisko kolejowe, wpisane do rejestru zabytków. Według skarżącego linia kolejowa jest obiektem liniowym – szczególnym rodzajem obiektu budowlanego, którego charakterystycznym parametrem jest długość. Skarżący twierdził, że zgodnie z prawem budowlanym to właściciel lub zarządca torowiska, którym skarżący nie jest, ma obowiązek utrzymywać obiekt w należytym stanie technicznym i estetycznym.
Sąd rozstrzygający sprawę, przychylając się do argumentacji mojego klienta wskazał, że zabytek torowiska kolejowego stanowi część składową nieruchomości, do której tytuł prawny ma skarżący. Jako zaś część składowa nieruchomości nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych (art. 47 § 1 k.c).
Art. 3 Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) zabytek – nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową;
2) zabytek nieruchomy – nieruchomość, jej część lub zespół nieruchomości, o których mowa w pkt 1;
Pierwszeństwo przepisów o ochronie zabytków
Na argumentację skarżącego sąd wskazał, że prawo budowlane nie może wyłączyć (naruszyć) przepisów odrębnych Ustawy o ochronę zabytków i opiece nad zabytkami. Prawo budowlane jako podstawowy akt prawny regulujący sprawy projektowania, budowy i utrzymania obiektów budowlanych stanowi przepisy ogólne (lex generalis), przed którymi pierwszeństwo mają przepisy szczególne ustawy o ochronę zabytków.
Torowisko kolejowe jest zabytkiem nieruchomym w rozumieniu art. 3 pkt 1 i 2 ustawy o zabytkach, który to przepis jako przepis szczególny wyłącza możliwość zakwalifikowania go jako obiektu liniowego w rozumieniu Prawa budowlanego. Zabytek ten podlega jednocześnie ochronie konserwatorskiej.
Tak też orzekł WSA i oddalił skargę orzekając w całości na korzyść mojego klienta. Wyrok jest prawomocny.