Do Kancelarii zgłosili się klienci, którzy otrzymali decyzję o ustaleniu odpłatności za pobyt bliskiej im osoby w Domu Pomocy Społecznej (DPS). Przez lata opiekowali klienci się bliskim, a kiedy już nie mieli ku temu warunków i możliwości, wystąpili o przyjęcie go do DPS. Organ w decyzji wprawdzie orzekł o przyjęcie bliskiego do DPS, ale jednocześnie ustalił…
Prawnik, specjalista prawa administracyjnego Poznań
Pytania i odpowiedzi
Masz pytania odnośnie prawa administracyjnego? Przeczytaj odpowiedzi na najczęstsze pytania. Jeśli nie znajdziesz odpowiedzi, skontaktuj się ze mną.
Odwołanie od decyzji administracyjnej wnosi się do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. Właściwy do rozpatrzenia odwołania jest co do zasady organ administracji publicznej wyższego stopnia, chyba że takiego organu brak lub obowiązują w tym zakresie przepisy szczególne.
Prawo stanowi, że odwołanie nie wymaga szczegółowego uzasadnienia. Wystarczy, jeżeli z odwołania wynika, że strona nie jest zadowolona z wydanej decyzji. W praktyce jednak uzasadnienie i zarzuty do decyzji administracyjnej są konieczne, jeśli chcesz osiągnąć sukces. Jeśli masz uwagi do treści wydanej decyzji i przebiegu postępowania administracyjnego, musisz koniecznie zwrócić na nie uwagę organowi odwoławczemu w formie zarzutów względem procedury lub stosowania prawa.
Odwołanie od decyzji administracyjnej wnosi się na piśmie. Odwołanie powinno spełniać wymogi każdego innego pisma składanego w postępowaniu administracyjnym (art. 63 § 1 KPA).
W jakim terminie wnosi się odwołanie od decyzji administracyjnej? Termin do wniesienia odwołania od decyzji administracyjnej wynosi 14 dni od dnia doręczenia stronie decyzji administracyjnej. Jeśli decyzja była ogłoszona ustnie, to termin biegnie od dnia ogłoszenia (art. 129 § 2 KPA).
Jeśli zależy Tobie na wstrzymaniu decyzji administracyjnej, odwołanie powinieneś wnieść już z samego względu na to, że wniesienie odwołania w terminie wstrzymuje wykonanie decyzji (art. 130 KPA). Ponadto przed upływem terminu do wniesienia odwołania decyzja nie ulega wykonaniu. Oczywiście wniesienie odwołania musi być skuteczne, aby wywołać skutek wstrzymania wykonalności decyzji.
Odwołanie od decyzji nie zawsze wstrzymuje wykonanie decyzji, a ma to miejsce w dwóch przypadkach:
- gdy decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności (art. 108 KPA);
- gdy decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu z mocy ustawy.
Samo wniesienie skargi do WSA nie wstrzymuje wykonania aktu administracyjnego lub czynności (art. 61 § 1 PPSA). Jest jednak możliwe wstrzymanie wykonania aktu lub czynności zarówno przez organ administracji, jak i przez Wojewódzki Sąd Administracyjny.
Jako, że skargę administracyjną składa się za pośrednictwem organu, który wydał decyzję, organ może wstrzymać wykonanie aktu administracyjnego lub czynności w ramach autokontroli, jeszcze przed przekazaniem akt sprawy do WSA. Co do zasady wstrzymanie wykonania aktu lub czynności następuje na wniosek skarżącego lub z urzędu. Jest to zagadnienie złożone, szczegółowo opisane w art. 61 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Zatem w pierwszej kolejności wstrzymać wykonalność decyzji może sam organ. Natomiast odmowa wstrzymania wykonania aktu lub czynności przez organ nie pozbawia skarżącego złożenia wniosku do sądu.
Po przekazaniu sądowi skargi administracyjnej sąd może na wniosek skarżącego wstrzymać wykonanie aktu lub czynności, jeżeli zachodzi niebezpieczeństwo:
- wyrządzenia znacznej szkody lub
- spowodowania trudnych do odwrócenia skutków.
Pamiętaj, że musisz uzasadnić i wykazać istnienie powodu, dla którego żądasz wstrzymania aktu lub czynności organu administracji. Możliwość wstrzymania wykonalności aktu na wniosek nie dotyczy przepisów prawa miejscowego, które weszły w życie, chyba że ustawa szczególna wyłącza wstrzymanie ich wykonania.
Wniesienie skargi kasacyjnej do NSA samo z siebie nie wstrzymuje wykonania wyroku WSA, chyba że skarżący o to zawnioskuje. Analogicznie jak w przypadku wniosku o wstrzymanie wykonalności aktu lub czynności organu administracji przez WSA, również w postępowaniu kasacyjnym przed NSA możesz złożyć wniosek o wstrzymanie wykonalności wyroku WSA oddalającego skargę administracyjną.
Zatem sąd może na wniosek skarżącego wydać postanowienie o wstrzymaniu wykonania w całości lub w części aktu lub czynności jeżeli zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków, z wyjątkiem przepisów prawa miejscowego, które weszły w życie, chyba że ustawa szczególna wyłącza wstrzymanie ich wykonania.
Co do zasady skargę administracyjna do WSA wnosi się w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu.
Skargę kasacyjną wnosi się do sądu, który wydał zaskarżony wyrok lub postanowienie, w terminie 30 dni od dnia doręczenia stronie odpisu orzeczenia z uzasadnieniem.
Sprawność rozpatrywania spraw administracyjnych, szczególnie przez sądy I instancji (Wojewódzkie Sądy Administracyjne), jest znacznie wyższa niż sądy powszechne.
Z mojego doświadczenia wynika, że większość spraw o przeciętnym stopniu skomplikowania rozstrzyganych jest przez WSA w ciągu 6 miesięcy. Niejednokrotnie rozstrzygnięcie spraw nieskomplikowanych następuje w 3-4 miesiące.
Problem pojawia się na etapie postępowania kasacyjnego przed NSA, gdzie na rozstrzygniecie należy czekać w granicach 12 miesięcy, a czasem nawet do 24 miesięcy. Wiele zależy od tego, czy wnosimy o rozpoznanie sprawy na rozprawie, co znacznie wydłuża postępowanie. Większość spraw jednak tego nie wymaga, a rozpoznanie skargi kasacyjnej na posiedzeniu niejawnym znacznie skraca czas postępowania kasacyjnego przed NSA.
W każdym wypadku koszt jest ustalany z Tobą indywidualnie przed rozpoczęciem pomocy prawnej.
Punktem wyjścia w sprawach administracyjnych jest cennik usług prawnych Kancelarii. Reprezentacja w sądzie rozliczana jest wg stawki godzinowej.
W przypadku spraw administracyjnych przed WSA I NSA istnieje możliwość stosowania wynagrodzenia za sukces, tzw. success fee. Polega ono na zapłacie części honorarium pełnomocnika tytułem wynagrodzenia za prowadzenie sprawy, a dodatkowo premii za wynik. Taki model rozliczenia możliwy jest szczególnie w przypadku, gdy przedmiotem sprawy jest określona kwota pieniężna.
„Success fee” najczęściej jest określone w formie procentowej, jednak można je ująć także kwotowo.
Zaletą success fee jest dodatkowa motywacja pełnomocnika do osiągniecia pozytywnego wyniku, od którego zależy jego honorarium. Warto podkreślić, że success fee nie może być wyłącznym składnikiem wynagrodzenia radcy prawnego czy adwokata.
Na koszt pomocy prawnej radcy prawnego / adwokata wpływa:
- stopień skomplikowania i trudność sprawy – im bardziej zawiła sprawa, wymagająca większego nakładu czasu i pracy, tym wyższy koszt pomocy prawnej;
- dziedzina prawa – sprawa administracyjna może dotyczyć wyłącznie stosowania prawa publicznoprawnego (administracyjnego), ale także zawierać wątki gospodarcze, cywilne czy też innych ustaw szczególnych;
- czas, w jakim potrzebna jest pomoc prawna – jeżeli sprawa jest na „ostatnią chwilę”, na przykład został jeden dzień na wniesienie skargi, to musisz liczyć się z wyższą ceną za pomoc prawną;
- liczba rozpraw – im więcej rozpraw, tym wyższe koszty stawiennictwa pełnomocnika;
- wartość przedmiotu sprawy – im wyższa wartość, tym większe koszty i zwykle poziom skomplikowania sprawy.
Sporządzenie skargi kasacyjnej do NSA wymaga zachowania wysokiego formalizmu wymaganego przepisami prawa, w szczególności sformułowania skutecznych i uzasadnionych zarzutów względem wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zgodnie z prawem, sporządzenie i wniesienie skargi kasacyjnej można powierzyć wyłącznie profesjonalnemu pełnomocnikowi, takiemu jak radca prawny czy adwokat.
Wycena skargi kasacyjnej wymaga uprzedniej analizy akt sprawy i jest możliwa w oparciu o indywidualne uwarunkowania Twojej sprawy. W pozostałym zakresie możesz posiłkować się uwagami dotyczącymi wyceny skargi administracyjnej do WSA.
W postępowaniu kasacyjnym przed Naczelnym Sądem administracyjnym występuje tzw. przymus adwokacko-radcowski. Oznacza to, że strona nie może działać sama, ale skarga powinna być sporządzona przez radcę prawnego, adwokata, doradcę podatkowego lub rzecznika patentowego (przez doradcę lub rzecznika tylko wtedy, gdy skargi są związane z ich obowiązkami i działalnością). Przed Naczelnym Sądem Administracyjnym skarżący nie może występować samodzielnie, a również przez profesjonalnego pełnomocnika.
Przymus adwokacko-radcowski podyktowany jest wysokim stopniem skomplikowania postępowania kasacyjnego, a także potrzebą rozstrzygania spraw prawnych z udziałem czynnika profesjonalnego, którym jest pełnomocnik profesjonalny.
Prawnik prawo administracyjne Poznań – Cennik
Wynagrodzenie ryczałtowe
Polega na ustaleniu z góry określonej kwoty za wykonanie konkretnego zlecenia.
Wynagrodzenie godzinowe
Kalkulowane według określonej stawki godzinowej oraz czasu poświęconego na prowadzenie sprawy.
Success fee
Wynagrodzenie przewidujące wynagrodzenie podstawowe w połączeniu z premią za korzystny wynik sprawy, tzw. success fee.